Nestíháte se hýbat? Z práce běžíte na nákup, doma uděláte úkoly s dětmi a vrhnete se na domácnost… Tady je návod, jak se dostat znovu do kondice s minimem času i úsilí.

„Zcela zásadní je dobrý plán a pevná vůle. Pro začátek stačí každodenní procházka rychlou chůzí, což je vůbec nejzdravější cvičení. Pro dlouhodobé zdraví i krásu fyzickou i duševní bychom měli všichni vést „čiperný“ život,“ říká Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz s tím, že ozdravný systém nastartujete rychle díky minimálně deseti tisícům kroků denně.

Nejjednodušší návod na to, jak se dostat rychle do formy, je pravidlo pěti třicetiminutovek týdně – tolikrát bychom se totiž měli hýbat podle Světové zdravotnické organizace. Ideálně pravidelnou chůzi doplňte další sportovní aktivitou, která vás baví – plaváním, jízdou na kole, volejbalem s kamarády nebo třeba jógou.

„Pravidelnou rychlou chůzi začleňte do svého každodenního života. Ráno vyjděte nebo sejděte schody, místo toho, abyste se svezli výtahem. Zaparkujte auto dál od práce anebo vystupte o stanici dřív z autobusu či tramvaje a zbytek cesty dojděte pěšky. Hodláte jít s kamarádkou na kafe? Co místo toho vyrazit na procházku? Trávíte odpoledne s dětmi? Běžte s nimi ven. Malou procházku si dopřejte i v poledne nebo navečer – krásně si při ní vyčistíte hlavu a snadno se stane zdravou závislostí. Vezměte s sebou i partnera a v klidu můžete probrat všechno, co se stalo během dne, vaše plány – prostě si konečně nerušeně popovídejte,“ doporučuje Jana Havrdová s tím, že ještě více pro sebe uděláte, když si pořídíte NW hole a zamilujete se do nordic walkingu. Odborníci ho považují za přirozený způsob pohybu, při kterém se zapojuje až 95 % všech svalů těla!

Skvělým pomocníkem jsou podle odbornice také chytré náramky, sporttestery či krokoměry, které monitorují pravidelnou fyzickou aktivitu. Jen je třeba si je pečlivě vybírat i s ohledem na celodenní nošení. Krokoměr, který si vezmete občas, nemá smysl.

Skupinová lekce přináší řád i motivaci

Pokud na sobě chcete pracovat více a zpevnit třeba i nějaké partie, vyzkoušejte – až to situace umožní – cvičení ve skupině. To je podle Jany Havrdové vlastně malá společenská událost. „Má přesně daný řád a není tak jednoduché se z ní „vymluvit“. Také rodina pevný termín skupinové lekce více respektuje a snáz se smíří s tím, že maminka zkrátka v pondělí večer odejde na pilates a ve čtvrtek má aerobik. Další výhodou skupinových lekcí je to, že mnoho žen nemá zkušenosti se zdravým pohybem a neví, jak by měly cvičit nebo jak by si měly nastavit svůj pohybový program. Profesionální instruktor lekci pečlivě připraví, vše vysvětlí a je připravený poradit, pokud některý cvik provádíme špatně,“ upozorňuje na výhody skupinových lekcí Jana Havrdová.

Osobní trenér vám ušetří čas i energii

„Luxus“ mít vlastního trenéra si dopřává stále více lidí. Tenhle způsob trénování má totiž minimálně tři velké výhody – cvičení je uzpůsobené vašim potřebám, trenér se věnuje pouze vám a hodiny si domlouváte podle svých časových možností. Za takový trénink sice dáte o něco víc peněz, ale pokud chodíte pravidelně a máte dobrého trenéra, budete s výsledkem spokojeni.

Dnes už si můžete vybrat trenéra nejen pro klasický trénink v posilovně, ale i pro běh, jógu, tanec, pilates či pro bojové sporty. A jak vybrat toho pravého trenéra? „Měl by mít rozhodně kvalitní vzdělání, to je nezbytná podmínka. Musí být profesionální ve všech směrech, tedy správně klienta diagnostikovat, odhadnout jeho možnosti časové, fyzické, ale i psychické. Informace o trenérech najdete například v Českém registru fitness profesionálů, což je projekt České komory fitness, který si klade za cíl vytvořit oficiální přehled trenérů, fitness profesionálů a tanečníků. V registru máte možnost vyhledat konkrétního instruktora a zjistit o něm údaje, které vás zajímají: vzdělání, kurzy nebo místo působení,“ dodává Jana Havrdová.

Návod, jak začlenit každodenní pohyb do svého života

Radí Jana Havrdová, prezidentka Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz:

  1. Pohyb vás musí bavit: Nenuťte se do sportu, který vám nic neříká. Že kamarádka chodí na box, přece neznamená, že i vy budete mlátit do nějakého pytle, když ze všeho nejraději tančíte… Dopřejte si takový pohyb, který vám přinese radost a uspokojení – a může to být stejně tak plavání, jóga, jízda na koni, skákání na trampolíně nebo pravidelná chůze.
  2. Tajemství dobré kondice je pravidelnost: Pro dobrý pocit i dobrou fyzickou kondici je důležité cvičit nebo se jakkoliv intenzivně hýbat alespoň hodinu denně.
  3. Dodržujte plán: Pohyb si opravdu plánujte a „natvrdo“ zaneste do diáře. Když přijde krize, nejlépe vás z ní vyvede pravidelný režim. Nikdy není pozdě na to obléknout se a vyrazit ven – ať už běhat, nebo jen na procházku či do fit centra.
  4. Cvičení konzultujte s odborníkem: Pokud nemáte se sportováním větší zkušenosti, bude určitě užitečné poradit se s někým, kdo cvičení rozumí. Vyvarujete se tak namožených svalů, ztráty energie nebo dokonce jiných potíží, které by vás místo do tělocvičny dovedly k fyzioterapeutovi či dokonce k lékaři.
  5. Nejlepší motivace? Pohybem se mládne i krásní! Já osobně považuji pohyb za jediný fungující elixír mládí. A myslím si, že mnoho žen potvrdí to samé. Stačí letmý pohled do zrcadla po dvaceti minutách běhu venku na čerstvém vzduchu a najednou na vás hledí úplně jiný obličej – stejnoměrně prokrvená pokožka, „vygumované“ vrásky, jiskrnější, jako by veselejší oči… Hýbat se opravdu stojí za to.

About The Author

Píšeme pro vás denně zajímavé články ze světa. Na našem webu najdete široké zaměření publikace. Snažíme se informovat co nejširší základnu čtenářů. Tento magazín jsme založily v roce 2015.

Related Posts