Jak se vyhnout únavě a podpořit svou imunitu, aby na nás nemoci nemohly? Podle odborníků je pro naše zdraví zcela zásadních pět elementů: správně dýchat, pít, jíst, spát a hýbat se. Návod, jak na to, připravili odborníci z České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, kteří stojí za osvětovou kampaní Dej svému životu pět hvězd, do níž se můžete také zapojit!

„Zásadní je uvědomit si, že zdraví není samozřejmost, která přichází automaticky, a že každý z nás nese za kvalitu svého života zodpovědnost. Například tím, jak se stravuje, pije, spí, dýchá, a kolik času věnuje aktivnímu pohybu. Podle Eurobarometru z roku 2018 se hýbe pravidelně, což znamená 1x týdně, pouze třetina Čechů. Tak se ocitáme lehce pod průměrem EU. Navíc 2/3 Čechů přiznávají, že se nehýbou vůbec, nebo spíš výjimečně. Těmto výsledkům odpovídá i zvýšený výskyt civilizačních chorob, u nichž je jednou z hlavních příčin právě absence pohybu,“ upozorňuje Jana Havrdová, prezidentka České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz.

I na základě těchto neradostných zjištění se odborníci z České komory fitness a Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který zaštiťuje například i celorepublikový osvětový projekt Česko se hýbe, rozhodli oslovit širokou veřejnost s cílem zlepšit životní styl české populace. Výsledkem je kampaň s názvem Dejte svému životu pět hvězd, která říká, že je třeba dodržovat pět základních elementů kvalitního života, abychom mohli dát svému životu nejvyšší známku kvality. A které to jsou?

  1. hvězda: Správně dýchat. „Lidé pod vlivem stresu a přetížení zapomínají správně dýchat. Dýchají povrchně, takže kyslík se nedostává do míst, kde by ho bylo nejvíce třeba. Kromě okysličování těla při nádechu je ale velmi důležité i důkladné vyprázdnění plic při výdechu. Základ je proto naučit se dýchat zhluboka a správně „do břicha“ a trénovat si tak i dostatečnou kapacitu plic, která nám s věkem ubývá. Navíc několik řízených hlubokých nádechů a výdechů nás dokáže velmi dobře zklidnit v psychicky náročných situacích, získáme odstup od problému a tím i lepší řešení aktuálního problému,“ vysvětluje Jana Havrdová.
  1. hvězda: Dostatečně a správně pít. V horku pijeme tak nějak automaticky, ale tato zásada musí platit každodenně po celý rok. Už krátkodobý nedostatek tekutin může mít totiž za následek pocit únavy nebo bolesti hlavy. Při delší dehydrataci pak dochází k předčasnému stárnutí tkání, což se projevuje například i problémy s klouby. Ovšem ani s pitím to nesmíme přehánět, jinak dochází k přetížení ledvin. Přiměřené a pravidelné pití – nejlépe 2 až 3 l čisté pramenité vody za den – je tedy cesta k tomu, jak si oprávněně udělit druhou hvězdu.
  1. hvězda: Zdravě jíst. „Protože platí – čím své tělo živíme, to nám potom vrátí. Zásadou by měla být pestrá skladba jídelníčku složeného z čerstvých a nezpracovaných potravin, s dostatkem kvalitních bílkovin, sacharidů i tuků a dostatkem zeleniny a ovoce. Konkrétní stravovací styl je na osobním výběru každého, důležitá je však pravidelnost a stálost bez nárazových extrémních diet. A co se opravdu osvědčilo – nechat tělu přiměřený čas na trávení a skončit s posledním jídlem nejpozději několik hodin před spaním,“ připomíná Jana Havrdová.
  1. hvězda: Dobře spát. Každý živočich potřebuje spát, aby mohl načerpat nové síly. My se však, na rozdíl od zvířat, o posilující odpočinek často okrádáme, protože se snažíme na úkor spánku stihnout víc práce nebo zábavy. Problém představuje i nekvalitní spánek, kdy nespíme klidně nebo se nám nedaří usnout. Na vině bývá opět stres, který se stal trvalou součástí našeho života. Abychom si mohli dát čtvrtou hvězdu za kvalitní spánek, je třeba stanovit si optimální hodinu odchodu na lůžko, naučit se „vypnout mozek od starostí“ a dopřát svému tělu 7 až 8 hodin skutečně příjemného odpočinku.
  2. hvězda: Přiměřeně se hýbat. S jistotou už víme, že nedostatek pohybu je u dospělých příčinou snížené výkonnosti a odolnosti i jedním z prokázaných spouštěčů civilizačních nemocí. Také u dětí způsobuje řadu vývojových problémů a má negativní vliv na jejich dospívání, dokonce i na budoucí plodnost. Proto je zřejmé, že i poslední bod výzvy je pro kvalitní život velmi důležitý. „Stačí věnovat intenzivnímu pohybu aspoň 30 minut denně a vést celkově aktivnější a čipernější život. Naučit se chodit více pěšky, nejezdit jen autem, výtahem, raději vyběhnout schody. A hlavně odmala učit děti, že pohyb je samozřejmou součástí života, a jít jim příkladem,“ radí Jana Havrdová.

Dejte i vy svému životu pět hvězd! Do výzvy se zapojila řada slavných osobností včetně hvězd soutěžního pořadu StarDance či moderátorek pořadu Sama doma České televize, které chtějí motivovat českou populaci k tomu, aby změnila svůj životní styl. Její autoři vyzývají i širokou veřejnost, aby se do této výzvy zapojila. „Se změnou budeme všem zájemcům pomáhat, ať už osvětou v médiích, na sociálních sítích nebo konferencemi, které pravidelně pořádáme. Že jste se k výzvě přidali a myslíte to se změnou životního stylu vážně, můžete dát najevo celkem jednoduše: vyfoťte se s rukou s roztaženými pěti prsty a na sociálních sítích přidejte k fotce hashtag #DEJSIPETHVEZD nebo #DEJSI5HVEZD. Pomůžete nám tak k velké změně, která ovlivní zdraví nejen naše, ale i příštích generací,“ uzavírá Jana Havrdová.

Hlavními podporovateli výzvy Dejte životu pět hvězd je Česká komora fitness, která v ČR zastupuje zájmy fitness sektoru, pomáhá provozovatelům fitness center, osobním trenérům i instruktorům skupinových lekcí, a Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz, který patří mezi nejaktivnější sportovní svazy u nás. Zároveň je nejstarší vzdělávací organizací v oblasti fitness vzdělávání a jako jediný má nejvyšší evropskou akreditaci mezinárodní společnosti EuropeActive. Český svaz aerobiku a fitness FISAF.cz také zaštiťuje celorepublikové osvětové projekty Děti na startu a Česko se hýbe. Více na www.fisaf.cz

Leave a Reply

Your email address will not be published.